Inicjatywa ta miała na celu zwiększyć świadomość na temat przemocy wśród uczniów, nauczycieli i rodziców oraz promować empatię i pozytywne relacje w społeczności szkolnej. W naszej szkole również odbyły się działania zaadresowane do uczniów klas młodszych i starszych. O inicjatywie informowały wystawki szkolne, które mieściły się na korytarzach szkolnych, a przygotowane zostały przez pedagogów i psychologów szkolnych. Wychowawcy klas odczytali uczniom list Minister Edukacji Narodowej, przeprowadzili pogadanki oraz godziny wychowawcze na temat: „Jak reagować na przemoc rówieśniczą?”, „Sztuka dialogu, jak rozwiązywać konflikty w grupie?”, „Stop przemocy”. Posłużyły do tego między innymi materiały przesłane przez MEN. Ponadto w środę 01 października interwenci szkolni narzędzia RESQL p. G. Łocheńska vel Ochnio, p. K. Ziółkowska oraz p. M. Miczko przeprowadzili szkolenie dla młodzieży klas VI – VIII o działaniu narzędzia, które służy do rozwiązywania problemów z bullyingiem – przemocą rówieśniczą w szkole. Było to szkolenie „uczniowie dla uczniów”, aby przeszkoleni reprezentanci klas we właściwy sposób przekazali informacje o funkcjonowaniu i przydatności narzędzia swoim rówieśnikom. Zwracając uwagę na zdrowie emocjonalne i psychiczne uczniów podczas przerw śródlekcyjnych funkcjonował „kącik profilaktyczny” dla młodzieży oraz „strefa relaksu” dla dzieci. Młodzież skorzystała z porad zawartych w kąciku. Były to: drabina rozwiązywania konfliktów, ogólnopolskie telefony zaufania, ćwiczenia relaksacyjne/ oddechowe, karty pracy dotyczące analizy stresu. Podczas przerw odbył się mini konkurs na hasło przeciw przemocy. Uczniowie klas młodszych natomiast relaksowali się na pufach, mogli wypróbować gniotki antystresowe oraz kolorowali kolorowanki. Ważne są takie inicjatywy. Pogłębiają tematy społeczne, dostarczają wiedzy, jak radzić sobie w sytuacjach trudnych. Uczniowie korzystając z proponowanych materiałów uczą się, jak dbać o swoją sferę emocjonalną i dobrostan psychiczny.
Sporządziła:
Magdalena Miczko – pedagog szkolny





